Tuotanto, palvelu, yleisö

Oletko sinäkin väittänyt, ettei painotuote – sanomalehti, aikakauslehti, kirja – mihinkään kuole, ei ainakaan minun elinaikanani? Näin minäkin olen ajatellut, mutta viime aikoina luottamukseni on alkanut rapistua.
1980-luvulla opetellessani alan työtehtäviin keskittyivät yritykset lähinnä tuotteisiin ja tuotantoon, sen tehokkuuteen. Innovaatiot olivat teknisiä innovaatioita ja investoinnit korvausinvestointeja.

Myöhemmin ”painotalot” ovat yrittäneet opetella ajattelemaan asiakkaiden tarpeita ja muuttumaan (paino)palveluiden tarjoajiksi. Nyt olemme siirtyneet aikaan, jolloin yritykset etsivät yleisöjä ja miettivät, miten yleisö maksaisi rahaa kuluttamastaan mediasta. Sanomalehtien kustantajat hankkivat aikallisradioita ja toivovat löytävänsä niistä kuuntelijoita korvaamaan lehtien lukijoiden katoa. Posti tekee parhaansa tehdäkseen mahdottomaksi jaella päivittäin ilmestyvää lehteä haja-asutusalueella.

Sanomalehti ei ole enää aikoihin kelvannut kalankääreeksi. Hyvä niin, syön mielelläni kalaa ilman painoväriä. Jos paperintekijöiden lakko UPM:ssä olisi jatkunut kuukaudenkin pidempään, olisi sanomalehtipaperi loppunut ja lehtiä pienimmästä levikistä lähtien karsittu. Paluuta tuskin olisi ollut, nuorempi sukupolvi ei enää paperilehteä ota käteensä.

Ikävin puoli kehityksessä on se, että ilmaiset uutiset ovat yleensä hintansa arvoisia. Kaupallisen median uutiset ovat valitettavan usein klikkiotsikoiden pilaamia, vaikka itse juttu olisikin maksun arvoinen. Jättiyhtiöt, erityisesti Google ja Facebook, vievät ylivoimaisesti suurimman osan verkkomainontaan käytetyistä euroista. Samalla ne vievät yksityisyytemme. Jos et maksa kuluttamastasi mediasisällöstä, olet todennäköisesti itse se kohde ja sisältö, jonka tiedot myymällä ansaitaan rahaa. Toivottavasti kansallinen mediakin löytää ansaintamallinsa, koska ilman tulovirtaa ei ole rahaa maksaa palkkaa ammattilaiselle, joka seuloo meille tärkeät uutiset ja löytää niihin näkökulman.

Vakavin ongelma ovat valeuutisia välittävät trollit, joita pahimmillaan rahoitetaan tarkoitushakuisesti niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Sosiaalinen media sekä tarjoaa tilan keskustelulle että tekee sen mahdottomaksi välittämällä kärjistettyä ja perätöntä disinformaatiota.

Vaikka painettu sanomalehti kuoleekin, jään toki sitä kaipaamaan. Tuoreimmat uutiset luen valikoiduista verkon tietopalveluista ja tietysti tilaamani lehden sähköisestä palvelusta. Paperilehti toimi tänäkin keväänä hyvin ikkunoiden pesun viimeistelyssä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.