6 kysymystä: Vastaajana Lasse Krogell 67 vuotta, Kirkkonummi

Työnantajasi nyt tai ennen eläkkeelle siirtymistäsi? Mitkä ovat yrityksesi valtit?
Jäin runsas kolme vuotta sitten eläkkeelle Graafinen Teollisuus ry:n liittojohtajan tehtävästä. Samoihin aikoihin perustin yrityksen GrafCon Oy, jossa jatkan työtä konsulttina alamme yritysten tukena. Yritykseni toimialaa on myös valokuvaus, erityisesti mustavalkoisten taidevalokuvien tulostuspalvelu. Se toimii nimen LK-Photo alla.

Uskon, että voin olla avuksi esimerkiksi yrityksen strategian määrittelyssä, tuottavuuden kehittämisessä ja tukena investointiprojekteissa.

Kuva Carita Krogell.

Kuinka kauan olet ollut ollut alalla? Mikä on parasta työssäsi?
Olen valokuvannut lähes koko ikäni. Serkkuni, joka opiskeli Teknillisessä Korkeakoulussa, kertoi aikoinaan graafisen alan opintosuunnasta. Innostuin, ja pääsin opiskelemaan vuonna 1974. Sillä tiellä ollaan. Ensimmäiset 30 vuotta pyöritin tuotantoa aikakauslehtien painamisessa. Yrityksen nimi vaihtui kolmesti ollen Sanomapaino, Helsinki Media Paino ja lopuksi Hansaprint. Viimeiset 10 vuotta olin sitten GT:n hommissa.

Valtavan teknisen kehityksen aikana olen saanut olla mukana ottamassa käyttöön uusimpia investointeja, jotka ovat usein vaatineet henkilöstöratkaisuja. Näissä olen aina pyrkinyt sekä yrityksen että henkilöstön kannalta parhaisiin ratkaisuihin. Projektit ovat olleet hienoja ja työntäyteisiä.

Mikä sai sinut eksymään alalle? Mikä kirjapainoalalla on hyvää?
Alun perin ajattelin valokuvaajan työtä, mutta mahdollisuus opiskella valokuvan jalostamista edelleen painotuotteeksi vei sitten pidemmän korren. Kouluttauduin kuitenkin muutama vuosi sitten myös valokuvaajaksi suorittamalla luontovalokuvaajan erikoisammattitutkinnon kolmevuotisessa koulutuksessa työn ohella.

On vaikeaa olla ajattelematta 1980-luvun tuotantoa, jossa korkealla ammattitaidolla oli todella väliä, kun täytimme vaativien asiakkaiden odotukset. Nyt monet työvaiheet on automatisoitu ja vastuu on siirtynyt asiakkaalle, ja työ muuttuu – valitettavasti – mekaaniseksi suorittamiseksi.

Esimiesten ja johdon suurimpia haasteita ovat oikean strategian valinta, myynti ja kustannustehokkuus. Eivät ne huonoja asioita ole, päinvastoin, mutta silti aivan erilaisia kuin perinteiset kirjapainoalan ammattityötehtävät.

Mikä on mielestäsi alan tulevaisuus?
Seuraan nykyisessä konsultin roolissani alamme kehitystä myös kansainvälisesti. Paperin kulutuksen kehitys on hyvä mittari kertomaan missä mennään. Totuimme aikaisemmin Euroopassa muutaman prosentin vuotuiseen paperinkulutuksen laskuun. Korona johti rajuun yli 20 % kulutuksen pudotukseen. Vielä puoli vuotta sitten moni paperi- ja painoalan vaikuttaja oletti, että uusi normaali olisi tällä alentuneella tasolla. Siitä sitten taas lähdettäisiin hitaasti alaspäin muutaman prosentin vuotuisella laskulla. Nyt tuoreimmat kuukausitilastot ja muutamalta painajalta saamani tiedot kertovat kysynnän voimakkaasta noususta.

Toukokuussa Euroopan sanomalehtipaperin kysyntä nousi 28 % verrattuna viime vuoden toukokuuhun, päällystetty aikakauslehtipaperi kasvoi 29 % ja päällystetty hienopaperi peräti 73 %. Nämä luvut osoittavat, että painotuote on edelleen tarpeellinen uutisten ja myynninedistämisen väline ja tuo uskoa alamme tulevaisuuteen, vaikka 2000-luvun alun kulta-aikoihin ei ole paluuta.

Mille naurat? Milloin hermostut?
Vaikka ehkä olen luonteeltani totisempaa sakkia, koen iloa, kun ihmiset ja yritykset onnistuvat tavoitteissaan ja menestyvät. Vuonna 1979, kun ensimmäinen lapsemme oli syntymässä ja menimme Naistenklinikalle, muistan olleeni hermostunut. Tämän jälkeen en ole tainnut sitä tunnetta kokea.

Lempilausahduksesi tai mottosi?
Rauhallisuus on valttia. Tykkään, että selvitellään mistä kenkä puristaa, ja laitetaan asiat kuntoon. Se kuvaa ajatteluani parhaiten.

Tekstin toimitti ׀ Tuula Sipilä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.