Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun pääpalkinnon 80 000 euroa on saanut Hiphei Hybridi, joka on sovellus ympäristökasvatukseen lapsille ja aikuisille.
Jaetulle toiselle sijalle pääsivät tieteellisten tekstien ketterä julkaisumenetelmä Agile Publishing ja lokaatioperusteinen tarinankerronnallinen sovellus Polku. Kolmanneksi sijoittui monimediallisesti ilmastonmuutoksesta lapsille ja lapsiperheille kertova Tellustajat.
Kilpailun voittaja Hiphei Hybridi on ympäristökasvatukseen suunniteltu satupedagoginen sovellus, joka antaa lapsille ja aikuisille mahdollisuuden osallistua yhdessä konkreettiseen ja interaktiiviseen työhön ympäristön hyväksi. Hiphei Hybridi yhdistää toisiinsa sadun, siihen liittyvän pelin ja interaktiivisen toimintaoppaan, joiden avulla kuka tahansa voi löytää ideoita ympäristön puolesta toimimiseen.
– Globaali tietojen, taitojen ja kokemusten välittäminen auttaa meitä ja seuraavia sukupolvia hyväksymään erilaisuuden, löytämään luonnon monimuotoisuuden ja yhteistyön voiman, Hiphei Hybridin Esko-Pekka Tiitinen kertoo.
– Hiphei Hybridi erottui muista finalisteista. Nerokkaassa, pelillistetyssä sovelluksessa yhdistyy monta yhteiskunnalle ja media-alalle tärkeätä osaa. Innolla seuraamme, mitä kaikkea tämän tiimin sovellus vielä saavuttaa, tuomariston jäsen ja Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne kertoo.
Kilpailussa jaetulle toiselle sijalle tulivat Agile Publishing ja Polku, jotka kummatkin pääsevät edistämään ideaansa 25 000 euron palkintosummalla. Agile Publishing on ajankohtaisen tieteellisen tiedon julkaisumenetelmä, jonka tavoitteena on tuottaa kommentoinnin ja kansalaiskeskustelun jälkeen laadukas vertaisarvioitu tieteellinen kirjoitus. Polku-sovellus tarjoaa käyttäjälle tarinallisen kokemuksen lokaatioperusteisen puhelinsovelluksen avulla käyttäjän liikkuessa fyysisessä tilassa paikasta toiseen.
Media-alan tutkimussäätiö järjesti Think Ink -kilpailun nyt viidettä kertaa. Digitaalisen tarinankerronnan teema haastoi eri tahot kehittämään ratkaisuja ja konsepteja mediaan ja oppimiseen liittyen.
Tutustu tarkemmin Think Ink 2020 -kilpailuun >>>