Ammatillinen koulutus uudistuu osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi

Ammatillisen koulutuksen uusi lainsäädäntö tuli voimaan tämän vuoden alussa. Kyse on suurimmasta koulutuslainsäädännön uudistuksesta kahteenkymmeneen vuoteen. Toimintaa ohjaa nyt yksi ja sama laki ammatillisesta koulutuksesta.

Uudistus korostaa osaamista, asiakaslähtöisyyttä ja elinikäistä oppimista. Johtoajatuksena on, että opiskelija hankkii vain puuttuvaa osaamista ja olemassa oleva osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan. Opiskelija voi rakentaa yksilöllisen opintopolun, kun jokaiselle tutkintoa suorittavalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opiskelija osoittaa osaamisensa näytöissä, aidoissa työelämän tehtävissä työpaikoilla ja osaamisen arvioinnista vastaavat opettaja ja työelämän edustaja yhdessä.

Opiskelijan mahdollisuudet kouluttautua aiempaa laajemmin työpaikalla ovat uudistuksen myötä parantuneet. Oppisopimuksen vaihtoehdoksi ja rinnalle on tuotu koulutussopimus, jolla opiskelija voi opiskella työpaikalla ilman työsuhdetta. Oppia voi myös kesätyössä, jolloin karttunut osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi suoritettavaa tutkintoa tai sen osaa.

Ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta on myös uudistettu tutkintoja laaja-alaistamalla ja niiden määrä vähentämällä. Uudistuksella pyritään vastaamaan työelämän kiihtyvään osaamistarpeiden muutoksiin. Tavoitteena on ollut lisätä myös opiskelijan ja työelämän valinnan mahdollisuuksia sekä järjestelmän reagointikykyä työelämän muutoksissa.

Uudet laaja-alaiset tutkinnot ja vanhat uudistuvat tutkinnot otetaan porrastetusti käyttöön 1.1.2019 mennessä. Opetushallituksessa on valmisteltu uudistusta ja laadittu uusia tutkinnon perusteita yhteistyössä työelämän ja muiden sidosryhmien kanssa.

Media-alan tutkinnot ovat laaja-alaisia

Media-alan tutkinnot ovat uusia laaja-alaisia tutkintoja ja media-alan perustutkinto on uudistunut 1.8.2017 ja media-alan ammatti- ja erikoisammattitutkinto 1.8.2016.

Media-alan perustutkinnossa on ollut kolme osaamisalaa: audiovisuaalisen viestinnän, julkaisutuotannon ja painotuotannon osaamisalat. Media-alan perustutkinto uudistuu 1.8.2018 alkaen, kun tutkinnon nimi muuttuu Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnoksi ja tutkintoon tulee uutena osaamisalana kuvallisen ilmaisun osaamisala. Lisäksi painotuotannon osaamisalan nimi muuttuu painoviestinnän osaamisalaksi.

Media-alan ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa on ollut kolme osaamisalaa: audiovisuaalisen viestinnän, julkaisutuotannon ja painoviestinnän osaamisalat. Media-alan ammatti- ja erikoisammattitutkinto laajenevat vielä 1.8.2018 alkaen, kun sekä ammattitutkintoon että erikoisammattitutkintoon tulee uutena osaamisalana valokuvauksen osaamisala.

Työelämätoimikunnat varmistavat tutkintojen laatua

Työelämätoimikunnat toimivat ammatillisen koulutuksen laadunvarmistuksen toimielimenä. Opetushallitus nimitti ensimmäiselle 3-vuotiskaudelle 39 toimikuntaan 328 jäsentä. Jäsenet edustavat työnantajia, työntekijöitä ja opetusalaa sekä itsenäisiä ammatinharjoittajia, mikäli se on tyypillistä ko. alalla.

Työelämätoimikunnat varmistavat osaltaan sitä, että työ- ja elinkeinoelämä sekä opiskelijat voivat luottaa osaamisen arviointiin ja myönnettävien tutkintojen laatuun sekä tutkintoa suorittavien yhdenvertaiseen asemaan riippumatta siitä, missä osaamiseen osoitetaan ja arvioidaan.

Työelämätoimikuntien tehtävänä on näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistaminen, jota tehdään seuraamalla valtakunnallista palaute-, seuranta- ja arviointitietoa. Toimikunnat voivat tehdä myös vierailukäyntejä näyttöympäristöihin. Toimikunnat tuottavat seurannan pohjalta vuosittain laadunvarmistuksen raportin oman toimialansa parhaista käytännöistä ja tehdyistä laatuhavainnoista.

Toimikunnat osallistuvat ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen tekemällä aloitteita ja antamalla lausuntoja. Kolmantena tehtävänään toimikunnat ratkaisevat osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt.

Työelämätoimikuntien työ käynnistyi kevään aikana. Lainsäädäntö korostaa toimikuntien roolia nimenomaan ammatillisen koulutuksen kehittämisessä ja laadun varmistuksessa.

Teksti: yksikön päällikkö Kati Lounema, opetusneuvos Tuula Sumkin ja yli-insinööri Jaana Villikka-Storm, Opetushallitus

Media-alan ammatilliset tutkinnot 1.8.2018 alkaen
• Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto
• Media-alan ammattitutkinto
• Media-alan erikoisammattitutkinto

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s