Andalusia näytti parhaat puolensa

Mediaunionin keväinen jäsenmatka 15.-22.4. suuntautui Malagaan. Mukana oli matkalaisia ympäri maan, pääkaupunkiseudun lisäksi Kivijärveltä, Keuruulta ja Turusta. Reipas 30 hengen ryhmä kokoontui aikaisin sunnuntaiaamuna Helsingin lentoasemalle.

2_2018 Andalusia ryhmäkuva
Ryhmä Conventa de la Merced kirkon edustalla

Perillä majoituimme suureen Apartamentos Bajondillo -hotelliin. Infotilaisuudessa opas Kristiina kertoi Torremolinoksen ja ympäristön nähtävyyksistä. Suurin osa ryhmästä sai huoneensa kahden aikoihin, mutta osa joutui vähän odottelemaan.

Maanantaina suuntasimme aikaisin aamiaiselle, koska lähdimme Malagan retkelle. Aamiaispöydän runsaista herkuista tuoreet mansikatkin maistuivat makeilta. Retkellä bussikuskinamme oli Rafael ja oppaana Marja. Ajelimme Malagan läpi kaupunkia katsellen loistavalle näköalapaikalle. Sitten ajoimme keskustaan tutustumaan nähtävyyksiin. Kävelykadulle oli levitetty pitkä, punainen matto musiikkijuhlien vuoksi. Kävelimme matolla kuin tähdet.

Vanhan kauppahallin pääsisäänkäynti oli alkuperäisessä kunnossa 1400-luvulta, ja väkeä oli tungokseen asti. Sieltä menimme ryhmänä Picasso-museoon. Itse en välttämättä ostaisi yhtäkään taulua, vaikka löytäisin tarvittavat miljoonat. Museosta siirryimme tapaslounaalle.

2_2018 Andalusia Picasson museosta
Mitähän Picassolla on ollut mielessä.

Tiistaina ohjelma oli vapaampi, ja iltapäivään asti saattoi nauttia olostaan vaikka uima-altaalla. Neljältä meidät matkalaiset ohjattiin kellarin ravintolatilaan, jossa sommelieri Jani Nurminen piti viininmaistelusession. Maistelimme espanjalaisia kuohuviinejä, valkoviinejä, punaviinejä ja lopuksi makeata sherryä.

Keskiviikon aamiaiselle menimme reput mukana, ja pian lähdimme kohden Gibraltaria oppaanamme Hanne ja kuskina Juan. Opimme mm, että Torremolinoksen nimi tulee sanoista torni ja myllyt. Fuengirolan asukasluku on 80 000, heistä suomalaisia on lähes 30 000. Verovapaa Gibraltar taas on maailman pienin siirtokunta.

Kun ajelimme Marbellan läpi, kertoi Hanne paikallisten kuuluisuuksien elämästä. Gibraltarilla meille oli varattu kalliokiertoajelu. Kova tuuli lähes vei kännykän kädestä. Seuraava pysähdys oli tippukiviluola, ja sitten jo siirryttiin apinoiden ruokinta- ja valokuvauspaikkaan. Vuorikierroksen jälkeen meille jäi aikaa tutustua Gibraltarin keskuskadun kauppoihin. Paluumatkalla bussi vei meidät maittavalle lounaalle Esteponaan.

2_2018 Andalusia Rondosta
Rondan uusi silta

Torstaina oli retkikohteena Rondan kaupunki. Moottoritiellä oli kova ruuhka, ja opas Anne kertoi Andalusian maakunnista ja niiden kaupungeista. Matkalla näimme vesiputouksia, liitäviä haukkoja ja korppikotkan. Ronda on 35 000 hengen kaupunki 750 metriä merenpinnan yläpuolella. Upein nähtävyys on 1700-luvulla rakennettu uusi silta, joka ylittää El Tajo -rotkon. Pystysuorat vuorenseinämät putoavat laaksoon. Viinimuseossa saimme hanoista omantunnon mukaan erilaisia valko-, puna- ja jälkiruokaviinejä. Kiertelimme kaupungissa ja tapasimme taas Conventa de la Merced -kirkon aukiolla. Paluumatkalla näimme suuria oliivi- ja sitrusviljelmiä.

Perjantaina suuntasimme Cordobaan oppaanamme Hanne. Hän kertoi matkalla espanjalaisesta tapakulttuurista sekä kasveista ja puista, kuten esimerkiksi mantelipuista. Kun päästiin sisämaahan, näimme oliiviviljelmiä silmänkantamattomiin. Espanjan oliivituotannosta yli 80 prosenttia tulee juuri Andalusian alueelta. Tutustuimme kaupungin tärkeimpänä pidettyyn hengästyttävän hienoon La Mezscuita -katedraaliin. Se on alkujaan ollut moskeija 700-900 luvuilla. Kiertelimme myös juutalaiskortteleissa. Parhaimmillaan lämpömittari näytti 29 astetta.

Lauantaina oli puolenpäivän retki Nerjaan ja Frigiliaan. Meillä oli tunti aikaa tutustua Nerjan kujiin ja kirkkoon. Sitten suuntasimme ylös vuorille Frigiliaan, joka on viehättävä valkoinen kylä. Tutustuimme kapeisiin idyllisiin kujiin ostoksia tehden. Tapaslounaalla Peten Bodegassa saimme paellaa ja sen kyytipojaksi yhden kaadon viiniä tai olutta.

Hotellilla menimme päätösillalliselle Frutos-ravintolaan. Kiitospuheissa kuuli matkalaisten tyytyväisyyden. Myös matkatoimiston palveluihin oltiin tyytyväisiä. Puheissa vilahti useasti Mediaunionin merkittävä tuki, avustuksen toivottiin jatkuvan myös tulevissa ulkomaanmatkoissa. Hotellissa joku jäi vielä seuraamaan flamencoesitystä, mutta useimmat lähtivät pakkamaan laukkujaan aikaisen kotimatkan vuoksi. Antoisan matkaviikon jälkeen oli mukava palata kotimaahan.
Teksti ja kuvat Keijo Lehto

2_2018 Andalusia Gibraltarin apina
Onkohan nuo niitä Mediaunionilaisia, miettii Gibraltarin apina.