Faktorin työhyvinvointi alan murroksessa

Kun tämän kolumnin kirjoitusvuoro lankesi minulle, aloin pohtia, mistä näkökulmasta kirjoittaisin. Asiantuntijamme olivat vastikään kirjoittaneet yleisesti turvallisuuskulttuurista ja työkaluistamme.

Ehkä kirjoittaisin jotain juuri tähän alaan ja työhyvinvointiin liittyvää. Jouduin kuitenkin toteamaan, että tietoni painoalasta ja etenkin faktorin työstä olivat melko hatarat.

Aloitin alaan tutustumisen Wikipediasta. Palautin mieleeni painotekniikan kunniakasta historiaa ja tutustuin erilaisiin painomenetelmiin. Siellä kerrottiin myös, miten digitaaliset menetelmät ovat tulleet perinteisen painotekniikan rinnalle.

Entä mitä itse faktori tekee? Vanhassa työministeriön ammattiluokituksessa kerrotaan, että faktori on työnjohtaja, joka johtaa työtä latomossa. Faktori voi tehdä myös julkaisemiseen liittyvää taloudellista laskentaa ja sovittaa yhteen kustannustoimituksen ja teknisen osaston työtä, olla myyntineuvottelija ja vastata yhteyksistä painopaikkoihin. Kuulostaa monipuoliselta ja hienolta ammatilta.

Mutta millaisia painotuotteita kuluttaja tarvitsee jatkossa? Löysin Tampereen yliopiston Lukemisen tavat -raportin, jossa Juha Herkman ja Eliisa Vainikka toteavat, että lukemiseen käytetty aika ei ole vähentynyt, mutta lukemisen tavat ovat muuttuneet, kylläkin aika hitaasti. Yleistettynä näyttää siltä, että lehtien lukeminen, viestintä, tiedottaminen ja oppimateriaalit siirtyvät yhä enemmän sähköiselle alustalle, mutta painettu kirja pitää pintansa.

Tässä kohden kirjoittamista viereeni junassa istui keski-ikäinen mies, joka levitti aamun sanomalehden eteensä. Itsekin luen lehteni mieluummin paperille painettuna. Nettiversio saa luvan kelvata vain paikoissa, missä paperilehteä ei ole käytettävissä. Entä sitten nuorempi väki? Taitavat lukea uutisensa pääasiassa verkosta. Toisaalta omat lapseni, jotka ovat nuoria aikuisia ja innokkaita lukijoita, ahmivat ainakin romaaninsa aivan perinteisessä muodossa.

Entä faktoreiden omaa suhtautuminen alaansa? Mitenkähän ammattikunta voi muutoksen myllerryksessä? Avasin Faktori-verkkolehden ja aloin tutkailla sen sisältöä. Löysin mielenkiintoisia artikkeleita historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuudesta. Paljon termejä, jotka eivät maallikolle juurikaan aukea. Puhuttiin myös digimedian tulosta alalle printtimedian rinnalle. Sekä siitä, miten digijulkaisu tulee rakentaa, jotta se kiinnostaa lukijaa. Pelkkä painotuotteen näköislehti ei riitä. Puhuttiin myös toiveikkaaseen sävyyn pakkausten painamisesta, mainospainamisesta, painettavasta elektroniikasta ja 3D-tulostamisesta, jotka ovat tulevaisuuden mahdollisuuksia digitaalisen painamisen ohessa.

Kaiken kaikkiaan verkkolehdestä ja sen artikkeleista huokui ammattiylpeys ja avoimin mielin tulevaisuuteen katsominen. Tämä asenne, yhdessä monipuolisen ja kehittyvän ammatinkuvan kanssa, on paras alusta ja lähtökohta työhyvinvoinnin rakentamiselle. Tässä mielessä voin hyvällä mielellä jatkaa erilaisten mediasisältöjen kuluttamista niin painettuna kuin digimuodossakin.

Kirjoittaja Rauno Hanhela
toimitusjohtaja
Työturvallisuuskeskus TTK
rauno.hanhela@ttk.fi

Rauno Hanhela Kuva: Sami Kulju
Rauno Hanhela
Kuva: Sami Kulju

Mistä lisätietoa?
Voiko muuttuva työelämä tarkoittaa parempaa työhyvinvointia? – Tulevaisuuden tutkimus ja muutoksen isot trendit – Rauno Hanhela, TTK Parempi työ -blogi, www.ttk.fi/blogi

Työturvallisuuskeskus TTK
http://www.ttk.fi

http://www.facebook.com/tyohyvinvointi
http://www.linkedin.com/company/the-centre-for-occupational-safety
http://www.twitter.com/TTK_viestii

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s