Lampaankasvattajan ja lehdenkustantajan markkinat

Lammas on tuotantoeläin, jonka gastronominen suosio on kasvanut viime vuosina vakaasti. Varsinkin karitsa, siis alle vuoden ikäinen lammas, on trendikäs gourmetherkku. Puheet villalta maistuvasta lihasta alkavat olla historiaa.

sheeps-1481827Lammas toimii kaksilla markkinoilla, liha- ja villamarkkinoilla. Nämä ovat toisistaan jokseensakin riippumattomia. Lihan hinta voi laskea samalla kun villan hinta voi nousta, ja päinvastoin.  Jos lihan hinta laskee, voi lampuri keskittyä lampaanvillaan. Tosin tuotannossa, päinvastoin kuin markkinoilla, nuo kaksi hyödykettä ovat sidoksissa toisiinsa. Villatuotannon lisääminen kun edellyttää lihatuotannon lisäämistä. Virtuaalilampaita ei voi keriä.

Sanomalehden kahdet markkinat

Myös sanomalehti toimii kaksilla markkinoilla, lukija- ja ilmoitusmarkkinoilla. Nämä kaksi ovat vahvasti sidoksessa toisiinsa, päinvastoin kuin lammasmarkkinat. Kun lehti menestyy lukijamarkkinoilla ja levikki kasvaa, kasvaa myös mainostajien kiinnostus lehteen, jolloin lehden ilmoitustuotot kasvavat. Rahaa riittää entistä paremman lehden tekemiseen. Näin lehdet menestyvät entistä paremmin lukijamarkkinoilla. Menestyskierre on valmis. Kuin myös tappiokierre.

 

Levikkikierreilmiö muokkasi markkinoita

Tätä ilmiötä kutsutaan levikkikierreteoriaksi. 1970-luvulla kehitetyn teorian isä oli ruotsalainen mediaprofessori Lennart Weibull. Sanomalehtien alueellisessa kilpailussa ykköslehden aseman saavuttanut lehti menestyi samalla kun kakkoslehdet kuihtuivat. Kehitystä pyrittiin jarruttamaan lehtituella, mutta paljon se ei auttanut.

Neljännesvuosisata sitten kolme neljäsosaa lehtien tuotoista saatiin ilmoittajilta ja vain yksi neljäsosa lukijoilta. Kärjistäen todettiin, että lukijalla oli vain välinearvo hankittaessa lehdelle tärkeitä ilmoitustuottoja. Kun ilmoittajat maksoivat pääosan lehden kustannuksista, oli tilaushinta kohtuullinen lukijalle.

Varhaisjakelu sanomalehdistön voimatekijänä

Eräs sanomalehtien menestystekijä varsinkin ilmoitusmarkkinoilla oli varhaisjakelu. Kun lehti oli luettavissa aamuvarhaisella, kannatti markettien mainostaa sisäänvetotuotteitaan. Päivän ruokahankinnat voitiin suunnitella aamulla jo ennen työhön menoa.

Lukijat olivat tyytyväisiä, kun tuoreen lehden sai luettavakseen aamukahvin kera. Tämä oli, ja on edelleen, maailmalla harvinaista herkkua. Uusia lehden lukijoita kasvatettiin ”sanomalehti koulussa” -viikoilla ja muilla vastaavilla toimilla.

Investoinnit neliväritekniikkaan ja ATK-järjestelmiin

1900-luvun loppu oli printtilehden kulta-aikaa. Lehtiyritykset investoivat painokoneiden neliväritekniikkaan, ja tuotantoa tehostettiin ATK-pohjaisilla toimitus- ja sivunvalmistusjärjestelmillä. Sisältötuotannon ja teknisen tuotannon kehitystyö kulkivat käsi kädessä. Sanomalehtialan kansainvälisissä konferensseissa (NATS, IFRA, ANPA) jaettiin tietoa uusista toimitus- ja tuotantotekniikoista. Konferensseissa kävi kymmenittäin suomalaisia sanomalehtiteknikkoja.

Se oli aikaa, jolloin alueellisilla ilmoittajilla ei ollut juuri vaihtoehtoja. Ei ollut aamutelevisiota lukijoista kilpailemassa, eikä kaupallisia paikallisradioita ilmoituksista kilpailemassa. Ilmaislehtien journalistinen sisältö oli sitä sun tätä, eivätkä ne soveltuneet päivittäistavarakaupan markkinointiin. Alueellinen ykköslehti oli markettien tärkein markkinointikanava.

Tilaushinnat ovat kipurajalla

Tänään ilmoitustuotot eivät dominoi lehden tuottorakennetta. Ilmoittajat eivät enää maksa asunto- ja autoilmoitusten palstametrejä, vaan ovat siirtäneet tarjouksensa verkkoon, jossa tehokkaat hakujärjestelmät etsivät auton ja asunnon ostajille täsmätuotteet. Rahat olisi tienattava lukijoilta, mutta tilaushinta on liian monelle liian suuri.

Sisällön ja teknisen tuotannon yhteys ei toimi entiseen malliin. Jakelukanavana voi olla printti mutta yhtä hyvin verkko tai mobiili. Printti on vain yksi vaihtoehto. Sisältöjä ja sisältötuotantoa tarvitaan niin kauan kuin tällä planeetalla on elämää, mutta en ole varma, kuinka kauan tarvitaan sanomalehtirotaatioita. Siitä olen kuitenkin varma, että minun ja minun sukupolveni aikana tarvitaan rotaatioita.

Uusi Uusi Suomi

Digimedia on myös mahdollisuus. Uusi Suomi, tuo perinteinen ja arvostettu konservatiivinen lehti, hävisi pääkaupunkiseudulla levikkikilpailun Helsingin Sanomille. Kakkoslehtenä se ei liioin houkutellut mainosmarkkoja. Uusi Suomi printtimediana haudattiin. Nyt uusi Uusi Suomi, sisällöllisesti, omistuksellisesti ja muutenkin täysin uudistuneena, elää ja tiettävästi voi hyvin verkkomediana. Printtilehtenä sillä ei olisi mitään mahdollisuuksia.

Ei media ole ainoa järistyksen kouriin ajautunut toimiala. Myös mm. ravintola-alan toimijat perinteisine konsepteineen ovat vaikeuksissa. Vielä joitakin vuosia sitten pinnalla oli fine dining -kulttuuri ja Michelinin tähtiravintolat. Sitten otettiin etäisyyttä tähän ”hienosteluun” ja painopistettä siirrettiin rentoon bistro- ja pubiruokailuun. Nyt ollaan jo tilanteessa, jossa katuruoka uudentyyppisine nakkikioskeineen ja ruokarekkoineen on parasta, mitä kaupungin ruokatarjonnasta löytyy.

Saavatko rotaatiot vielä joskus ruokaa?

Useiden ilmiöiden kehitys on syklistä kiertoa. Hameenhelmat lyhenevät ja pitenevät muutamien vuosien väliajoin. Ehkä seuraava ravintola-alan trendi on kotiruoka, jolloin edessä olisi paluu eiliseen konseptiin, uudella tavalla sovellettuna. Kukaan täyspäinen ihminen ei vielä vuosi sitten osannut ennustaa, että kansainvaellukset olisivat kaikessa karmeudessaan totta vuonna 2015.

Olisiko mahdollista, että myös mediateollisuudessa muutokset olisivat syklisiä? Kuka tietää, vaikka printtilehti nousisi uudelleen kunnian kukkuloille ja rotaatioilla olisi taas runsaasti ruokaa.
Timo Siivonen

Jätä kommentti

Kategoria(t): median ilmiöitä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s