Sanomalehtien tilanne

Olin kymmenen vuotta sitten eräässä tilaisuudessa, jossa suomalaisia sanomalehtiä arvioitiin SWOT-analyysillä seuraavasti:

Vahvuudet
–    Luotettavasti valikoitu informaatiokokonaisuus
–    Tunnetut ja luotettavat brändit
–    Vahva asema lukija- ja ilmoitusmarkkinoilla
–    Jakelujärjestelmä ja logistiikkaketju
–    Yhteisöllisyys, paikallisuus ja läheisyys
–    Hyvä taloudellinen asema
–    Keskinäinen yhteistyö

Heikkoudet
–    Omien vahvuuksien markkinoinnin heikkous
–    Tutkimustoiminnan hidasrytmisyys ja vähäinen tuki markkinoille
–    Todellinen tai mielikuvallinen kalleus
–    Uudistumisen hitaus
–    Mielikuva nuorten parissa
–    Kokonaistavoittavuuden kaupallistamisen vaikeus
–    Markkinalähtöisen tuotekehitysosaamisen puute

Uhat
–    Kustannusten nousupaine
–    Kuluttajien mediakäyttäytymisen muuttuminen
–    Ilmoittajien mediakäytäntöjen muutokset
–    Tekijänoikeuksien problematisoituminen
–    Painetun lehden jakelun hinta ja jakelutyövoiman saatavuus
–    Työmarkkinakäytäntöjen jäykkyys uudistusten esteenä

Mahdollisuudet
–    Myönteisen mielikuvan rakentaminen
–    Väestön korkea koulutustaso ja lukemisaktiivisuus
–    Olemassa olevien asiakkuuksien hyödyntäminen
–    Tuotteiden ja palvelujen kehittäminen
–    Kokonaistavoitettavuuden kasvu
–    Vakavaraisuuden tuottamat kehittämisresurssit
–    Verkottuminen sanomalehdistön sisällä ja ulkopuolisten toimijoiden kanssa

Varovasti arvioiden moni asia on osunut kohdalleen, mutta joitakin asioita, esimerkiksi verotusta tai teknisen kehityksen nopeutta, ei silloin ole edes huomattu. Useat kustantajat ovat toimineet oikeaoppisesti, mutta muutosvauhti on ollut liian hidas. Olisiko nyt aika tehdä uusi SWOT-analyysi tai jokin muu tutkimus ja julkaista se laajoille joukoille nähtäväksi?

Jätä kommentti

Kategoria(t): Perusfaktori, uutiset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s