Ennustuksia ja ennustuksia

Painettu lehti kuolee ennen vuotta 2000, ennusti Bill Gates 1990-luvun puolivälissä. Hieman myöhemmin (1998) MIT:n medialaboratorion karismaattinen visionääri Nicholas Negroponte ennusti, että paperi sanojen kantoalustana väistyy joustavampien medioiden tieltä.

Muutokset tulevat nopeasti, viimeistään kahden vuoden kuluessa, täsmensi Negroponte. Vuonna 1999 englantilainen tutkimuslaitos Pira ennusti, että digitaalipainaminen tuo vallankumouksen painotuotantoon saavuttamalla rainaoffsetin painosmäärät vuoteen 2005 mennessä.

Itse kukin voi arvioida kuinka hyvin viestintäalan kansainväliset gurut onnistuivat näissä ennustuksissaan. Ihan nappiin ei mennyt. Muutoksen suunta oli oikea, mutta ajoitus meni poskelleen.

Hiljattain taivaallisiin viestintämaisemiin siirtynyt professori Osmo A Wiio muistutti, että yleensä edessä olevien muutosten lähiajan vaikutukset yliarvoidaan, ja pitkän aikavälin vaikutukset aliarvioidaan. Näyttää siltä, että professori oli oikeassa.

Digitaalista painamista odotettiin kuin kuuta taivaalta

Digitaalista painamista on painoalalla odotettu kuin kuuta taivaalta. Piran ennuste vuoden 2005 digitaalisen painamisen ylivallasta ei vieläkään ole painoalalla todellisuutta.

Vaikka digitaalisen painamisen teknologia kehittyi nopeasti, oli sen käyttöönotto hidasta. Tämä havainto tehtiin jo 1990-luvun puolessa välissä VTT:n GT-palvelussa. GT-palvelu oli julistanut digitaalisen painamisen ilosanomaa jo vuosia, mutta joutui sittemmin tarkistamaan näkemystään.

GT-palvelu päättyi 26 vuoden jälkeen

Vuonna 1987 käynnistynyt GT-palvelu päättyi huhtikuussa 2013 pidettyyn seminaariin, jossa käytiin läpi myös GT-lehden sisältöjä vuosien takaa. Ennusteiden osuvuus on aina kiinnostava asia, niin nytkin. Erityisen kiinnostavia ovat vinoon menneet ennusteet ”mitäs minä sanoin” -kommentteineen.

Ongelmaksi jää, että nostamalla esiin epäonnistuneet ennusteet luodaan mielikuva, että asiantuntijat eivät kykene näkemään tulevaisuutta tavallista tallaajaa paremmin. Näinhän asia ei ole, mutta poikkeuksiakin on. Jaakko Iloniemi totesi aikanaan, että vain ne jotka tunsivat huonosti Neuvostoliittoa, osasivat ennustaa sen hajoamisen.

Hyödyllinen ja suunnittelua palveleva kuva tulevaisuudesta rakennetaan luomalla vaihtoehtoisia skenaarioita. Tämä auttaa näkemään uhat ja mahdollisuudet yksiulotteisia ja vaihtoehdottomia ennusteita paremmin. Vuonna 1997 Svenska Dagbladet esitteli kaksi vuotta 2006 käsittelevää vaihtoehtoista skenaariota. Toisen ns. cyberskenaarion mukaan painettu lehti on kadonnut vuoteen 2006 mennessä. Toisen, hightech-skenaarion mukaan, painettu lehti on elinvoimainen hyödyntämällä huipputeknologiaa. Jälkimmäinen skenaario oli lähempänä toteutunutta, joskin SvD on tänään hieman huonossa hapessa. Kuten muutkin painetut lehdet.

CD-ROM-julkaisemisesta ei tullut hittituotetta

Vuonna 1992 oli GT-lehdessä otsikko ”Elektroninen aikakauslehti markkinoille: Persianlahden sota CD-ROM levyllä”. Time Warnerin julkaisemassa ”Desert Storm” -levyllä olivat teksti, kuvat, karttapiirrokset, grafiikka ja ääni. Suomessa WSOY julkaisi CD-ROM-tietosanakirjan. Läpimurtoa CD-ROM-lehti tai -kirja ei kuitenkaan tehnyt.

Vuonna 1995 kirjoitin GT-lehdessä Frankfurtin kirjamessuista otsikolla ”Painettu kirja dominoi markkinoilla, CD-ROM ryntäämässä pelikentälle”. Elektronisen julkaisemisen osastot houkuttelivat messuvieraita kuin hunaja mesikämmeniä. Erehdyin jutussani ennustamaan, että vuosituhannen vaiheessa painettujen kirjojen ja elektronisen julkaisemisen ständit ovat messuilla yhtä suuret.

Sähkökirjalle ja sähköpaperille ennustettiin hyvää tulevaisuutta

Sonyn Bookman esiteltiin vuonna 1992. Viisi vuotta myöhemmin (1997) USA:n NITS-seminaarissa esiteltiin Sonyn jälkeen ensimmäinen toimiva sähkökirja. Tällöin sähkökirjojen läpimurron uskottiin olevan lähivuosien ilmiö. Ennuste oli oikea, mutta vuosia liian aikainen.

Vuonna 1999 Xerox aloitti yhteistyön 3M:n kanssa sähköpaperin valmistamiseksi. IBM ilmoitti tuovansa markkinoille selattavan elektronisen sanomalehden, MIT:n E Ink-sähköpaperi oli tulossa markkinoille ja Dainippon Printing esitteli uudelleenkirjoitettavan digitaalipaperin. Ei ihme, että sähköpaperi oli tuohon aikaan kovassa nosteessa. Viime vuosina sähköpaperirintamalla on ollut hiljaisempaa, mutta kyllä se sieltä tulee. Ehkä taipuisat tablettien tyyppiset päätelaitteet tekevät silloin läpimurron kuluttajamarkkinoilla.

CTP-tekniikka vuosikausia ”nurkan takana”

Painotekniikassa CTP-tekniikka oli ”nurkan takana” vuosia. Vuonna 1992 GT-lehdessä kirjoitettiin, kuinka Computer-to-plate tulee hitaasti, mutta vakuuttavasti. Vuonna 1996 IFRA:n messuraportissa odoteltiin edelleen CTP:n läpimurtoa. Kyllähän se sieltä lopulta tuli.

Pitkälti samanlainen oli tilanne digikameroiden kohdalla. Vuosi toisensa jälkeen, ja nimenomaan olympiavuosina, ennustettiin digikameroiden läpimurtoa. Filmi oli kuva-alalla vuosikausia ennustettua sitkeämpi. Mutta kohtaloaan se ei voinut välttää.

Hitler erehtyi satoja vuosia, Honecker kymmeniä päiviä

Ei hätää. Ovat muutkin erehtyneet ennusteissaan. Titanicin suunnittelijat ennustivat, että laiva ei uppoa koskaan. He olivat melkein oikeassa, sillä Titanic upposi vain kerran. Hitler ennusti vuonna 1933 tuhatvuotista valtakuntaa ja erehtyi 988 vuotta. Erich Honecker ennusti DDR:n 40-vuotisjuhlissa lokakuussa 1989, että Berliinin muuri on pystyssä vielä ainakin sata vuotta. Muuri kaatui saman vuoden marraskuussa 33 päivän kuluttua. Näihin dramaattisiin ennustevirheisiin verrattuna viestintäalan ennustevirheet ovat harmittomia.

Ennusteraportin julkaiseminen jatkuu

Vaikka VTT:n GT-palvelu loppui, jatkuu vuotuisten ennusteraporttien julkaiseminen. Hannele Antikaisen kirjoittama Media-alan kehitystrendit 2013 -raportti on uusin, laaja-alainen koko viestintäalaa, sen tekniikkaa ja markkinoita käsittelevä ennusteraportti. Raportin yhteenvedossa todetaan seuraavaa. ”Ikävä totuus on se, että monet kuluttajat lopettavat painettujen lehtien tilaamisen. Rahaa kulutetaan kuitenkin mobiililaitteisiin ja tietoliikenteeseen, jotka yleistyvät vauhdilla. Kuluttajia houkutellaan tuomalla markkinoille nopealla rytmillä uusia malleja ja laitteita”.

Minä puolestani uskon, että painettu lehti elää niin kauan, kuin suuret ikäluokat elävät ja voivat hyvin. Tähän menee vielä ainakin 15 vuotta.

Raportti loppuu seuraavaan lauseeseen. ”Suurimmat, taloudellisesti erittäin vahvat haastajat tulevat kuitenkin maamme rajojen ulkopuolelta”. Olen samaa mieltä. Joku voi sitten vuosikymmenten kuluttua todeta, kuinka osuva tämä arvio oli.

Timo Siivonen

Jätä kommentti

Kategoria(t): etusivu, median ilmiöitä, toimiala

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s